Osnovna pravila obnašanja

– Pomembno je spoštovati učenje in filozofijo ustanovitelja, prav tako način na katerega učitelj (sensei) prenaša to na svoje učence.
– Učenec ne sme nikoli uporabiti aikido tehnike s ciljem poškodovati nekoga oz. se s svojim znanjem postavljati pred drugimi.
– Na trening je potrebno priti najmanj 15 minut pred začetkom, da ima vsak čas za preobleči in pripraviti na trening.
– Ko stopite na tatami oz. iz njega se vedno priklonite v smeri Shomena in slike O’Sensei-a.
– Nekaj minut pred treningom je potrebno zavzeti formalni sedeči položaj (seizo) glede na rang, ki ga ima vsak posameznik.
– Trening se začne in konča z uradnim pozdravom, zato je pomembno da ne zamudite in sodelujete v njem. V primeru, da vseeno zamudite, počakate ob tatamiju, da vam učitelj dovoli, da se pridružite. Ko ste na tatamiju izvedite sedeči priklon – pomembno je, da ne motite treninga.
– Ko učitelj kaže pojasnjuje tehnike, ne hodite naokrog in ne govorite.
– Svojega partnerja je potrebno varovati pred poškodbo in vaša odgovornost je, da do nje ne pride.
– Poslušajte navodila, ki vam jih daje učitelj – razprava ni dovoljena.
– Spoštujte tiste, ki imajo več izkušenj in nikoli ne začnite polemiko okoli tehnik.
– Nikoli ne vsiljujte svoje ideje drugim kako bi tehnika morala izgledati, temveč za nasvet vprašajte učitelja.
– Na tatamiju se sedi v seizi, lahko pa tudi prekrižanih nog vendar le v primeru, da zaradi bolečin seiza ni mogoča – nikoli se ne sedi z iztegnjenimi nogami, ne naslanja se na zid, prav tako se ne leži.
– Ko učitelj razlaga tehniko, tiho in pozorno sedite v seizi. Ko je tehnika pojasnjena, se priklonite učitelju, potem partnerju in začnite s tehniko.
– Ko da učitelj znak, da je tehnike konec, se nemudoma ustavite, priklonite partnerju in čimprej zavzamite položaj v seizi.
– Če imate kakršnokoli vprašanje za učitelja, ga nikoli ne kličite k sebi – s spoštovanjem se priklonite in počakajte, da pride k vam
– Če vam je tehnika poznana, lahko partnerja ki me ni poznana vodite skozi tehniko, vendar le če ste yudansha.
– Verižice in prstane pred treningom odstranite. Prav tako niso dovoljeni žvečilni gumiji oz. bomboni.
– Debato tekom treninga je potebno minimalizirati.
– Keiko gi (kimono) mora biti čist, prav tako morajo biti v izogib poškodbam urejeni nohti.
– Nikoli ne uporabite Jo-ja, Bokken-a ali Tanta brez vednosti lastnika – vedno nosite na trening svoje orožje.
– Dolžnost vsakega je, da prispeva k pozitivni atmosferi, harmoniji in spoštovanju v doju.
– Pred prihodom v dojo obvezno ugasnite mobitel oz. izklopite zvonenje.
– Najstožje je prepovedan prihod na trening pod vplivom opojnih substanc.

Za tiste, ki bi radi vedeli več …

Pri vstopu v dojo se prikloni shomenu (slika in kamiza). Čevlje sezujv garderobi in obuj copate oz. japonke (zori), ki so namenjene samo za trening.
Prej ko stopiš na tatami pusti se sezuj ob robu tatamija, pri čemer je sprednji del zori-ja obrnjen stran od tatamija.

Priklon je japonski tradicionalni način izkazovanja spoštovanja. Priklon v stoječem položaju (ritsu rei) se izvede tako, da gornji del telesa nagnemo za 45°.

Priklon se uporablja:

– Ko vstopiš v dojo in ko odhajaš iz njega (ritsu rei).
– Proti shomenu, ko stopiš na tatami oz. iz njega.
– Pred in po koncu tehnike proti partnerju.
– Ko se obrneš po pomoč k učitelju.

Pri prihodu na tatami:

– Sezuj zori.
– Prikloni se proti shomenu.
– Mirno sedi v seizi oz. se rahlo ogrej pred treningom.
– Trening se začne, ko učitelj (Sensei) stopi na tatami.

Začetek treninga:

– Učitelj in učenci sedijo v tišini v seizi obrnjeni proti kamizi.
– Vsi hkrati se priklonijo proti kamizi – učenci ostanejo priklonjeni. Sensei se obrne proti učencem in reče “onegaishimasu”.
– Učenci mu odgovorijo z “onegaishimasu”.

Če si zamudil na trening, ki že poteka:

– Sedi v seizi na robu tatamija.
– Počakaj, da te učitelj povabi k treningu.
– Prikloni se učitelju in se pridruži treningu.

V času prikazovanja tehnike:

– Sensei ponavadi zaustavi trening z dvojnim ploskom.
– Takoj prenehaj s tehniko in se usedi v seizo.
– Med treningom ne ploskaj, da ne pride do zmede.

Ko si uke … :

– Če te Sensei pozove s priklonom in “dozo” / “onegaishimasu” da mu pomagaš pri prikazovanju tehnike, se mu prikloni, vstani in se mu pridruži.
– Če Sensei neha s prikazovanjem in začne z razlago, se najprej spusti na koleno, če pa po nekaj sekundah ne neha se spusti v seizo – hrbet ne sme biti obrnjen proti kamizi. Vloga uke-ja je končana, ko se ti učitelj zahvali s priklonom. Vrni priklon in se vrni na svoje mesto.

Pri delu z orožjem:

– V seizi je orožje vedno na tvoji levi.
– Če delaš z bokkenom ali tantom mora biti “ostrina” obrnjena navzven.
– Doma, v družbi ali manj tradicionalnem doju se orožja postavi tako, da je ostrina obrnjena navznoter ali navzdol – v nasprotnem primeru, to ne bi bilo primerno in bi pomenilo grožnjo.

Ko postavljaš vprašanja ali menjaš partnerja:

– Prikloni se partnerju in reci: “onegaishimasu” s čemer mu poveš, da želiš z njim trenirati. 
– Partner se prikloni nazaj in odgovori: “onegaishimasu”. Izmenjujta vlogi uke-ja in nage-ja, pri vsaki tehniki pa menjaj partnerja, razen če ni rečeno drugače.
– Vadite samo tehniko, ki jo je pokazal učitelj.
– Bodi pozoren na partnerja, saj bosta hitro zamenjala vloge.

Ko signaliziraš nelagodje in bolečino:

– Z roko udari po tatamiju ali po telesu – če z rokami ni mogoče, uporabi noge.
– Po uke-jevem znaku mora nage takoj zmanjšati pritisk.
– Aikido tehnike niso namenjene poškodovanju, le kontroliranju.

Kako se izogniti nesreči pri padcih, ko ste v vlogi nage-ja:

– Ko vržete partnerja ostanite vzravnani in v centru.
– Ne nagibajte se naprej – raje spustite gard in poskusite ostati stabilni.

Kako se izogniti nesreči pri padcih, ko ste v vlogi uke-ja:

– Ko občutite, da izgubljate ravnotežje, raje naredite padec, kot poskušate ostati stabilni tako, da se upirate in kontrirate.
– Pri padcih nazaj se spustite na nogo bližnjo nage-u in poskušajte zadržati kontakt z njim čim dlje časa.

Če ste poškodovani:

– Poškodovan prst ali drugi del telesa zavijte, s čimer ga zaščitite, hkrati pa signalizirate, da partner pazi na ta del telesa.
– O poškodbi javite Sensei-ju. Če krvavite, se javite Sensei-ju in se umaknite iz tatamiju.

Če potrebujete počitek oz. bi radi odšli s tatamija med treningom:

– Za dovoljenje prosite Sensei-ja.
– Ko se vračate na tatami, počakajte na signal s strani Sensei-ja. Priklon proti Shomenu.
– Med treningom ne izgubljaj časa z govorjenjem – čas na treningu je dragocen … izkoristi ga.

Na koncu treninga:

– Sensei skupaj z učenci sede v seizo pred kamizo.
– Vsi hkrati se priklonijo (2krat), zatem zaploskajo (2krat), priklonijo – učenci ostanejo v priklonu dokler se Sensei ne obrne proti njim, prikloni in se zahvali z :” Domo arigato gozaimashita”.
– Učenci odgovorijo “Domo arigato gozaimashita” in končajo s priklonom.

Leave a Reply